Köpvillkor & Info

KÖPVILLKOR TOPLADY KLÄDER OCH UNDERKLÄDER

PRISGARANTI

Vi vill att du som kund hos oss ska känna dig trygg med ditt köp. Toplady erbjuder dig därför mellanskillnaden om du hittar likadana artiklar i en annan butik till ett lägre ordinarie pris.

KÖPEAVTAL

Vid beställning av våra produkter ingår du ett köpeavtal med Toplady. Köpeavtalet accepteras i det tillfälle du godkänner köpet genom ”köpknappen”. Genom att trycka på köpknappen så är bägge parter bundna till avtalet. För att handla underkläder eller övriga produkter hos oss måste du vara minst 18 år eller inneha målmans tillstånd. En orderbekräftelse med köpvillkor skickas ut med e-post direkt efter att köpet har genomförts med ”köpknappen”. Toplady säljer för närvarande till Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Toplady följer alltid konsumenträtten i respektive land vid ev. tvist. Dessa köpevillkor är tillämpade enligt Svensk lag. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen och distanslagen som även innefattar skydd för företaget. Mer information finns på konsumentverkets hemsida www.kov.se

PRISER

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan du se det totala priset på din beställning. Vi erbjuder kortbetalning, fakturabetalning, delbetalning och direktbetalning via Klarna Checkout. Mer information om vad som gäller för respektive betalningsvillkor ser du nedan samt vid kassan. Om du har handlat med rabattkod så utgår rabatten från normalpriset. Om ett extrapris finns för artikeln används alltid det lägsta priset av rabatt- eller extrapris. En rabattkod gäller max 30 dagar. Olika rabatter kan inte kombineras och vi reserverar oss för ev. tryckfel.

CERTIFIERAD AV TRYGG E-HANDEL – FÖR DIN SÄKERHET

TopLady Sweden AB (556891-4054) är certifierad av Trygg e-handel, det betyder att du kan känna dig trygg och säker när du handlar av oss. Om du ångrar dig så följ anvisningarna som följer med i paketet. Vid retur måste bifogad returfraktsedel användas. En retur kostar 89 kr och gäller alla returer. Inga andra retursätt accepteras. Returkostnaden uppdateras hos Klarna i efterhand. Du kan även logga in på www.klarna.se för att se dina senaste fakturor. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor.
TopLady Trygg E-handel

HÖGSTA KREDITBETYG FÖR FÖRETAG <10 ÅR

Därför är det viktigt med ett högt kreditbetyg. Vi är mycket stolta över vårt höga kreditbetyg. Det bygger på Bisnodes kreditvärderingssystem som är världens äldsta och mest ansedda. Systemet betygssätter ett företags betalningsförmåga utifrån en mängd beslutsregler. Att driva ett kreditvärdigt företag kräver tid, engagemang och hårt arbete. Vi hoppas att du inser värdet av att anlita, handla från eller samarbeta med ett kreditvärdigt företag.
TopLady har högsta kreditbetyg

BETALNINGSLÖSNINGAR – KLARNA CHECKOUT

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning (gratis inom 14 dagar), delbetalning (29 kr), kontokortsbetalning (gratis) samt direktbetalning (gratis). Denna betallösning heter Klarna Checkout. Klarna Checkout erbjuder olika betalningsalternativ för dig. Vilken information du behöver uppge kan variera mellan olika köptillfällen. Någon kreditupplysning tas aldrig per automatik direkt i Klarna Checkout, däremot kan det ske vid betalningsalternativet Klarna faktura. När du har identifierats visar Klarna Checkout vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för dig. All kommunikation och information kring betalningar är från Klarna. Klarna uppfyller kraven för PCI DSS. Toplady innehar även SSL certifikat. När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning. Betalningstiden är alltid minst 14 dagarDu behöver aldrig lämna ut kortuppgifterFakturan skickas i samband med leveransen. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Vid köptillfället Klarna faktura görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

FÖRSENINGSAVGIFTER – KLARNA CHECKOUT

Om din betalning blir sen eller uteblir skickar Klarna en påminnelsefaktura med en påminnelseavgift och eventuell dröjsmålsränta. Om vi fortfarande saknar betalningen när även påminnelsens förfallodatum har passerat, kan ärendet gå vidare till Segoria som sköter inkassohanteringen. Inkassoavgiften är på 180 kr. Om ärendet går vidare till ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten, tillkommer ytterligare 640 kr. Detta regleras både i lag och i det ursprungliga köpavtalet.

LEVERANSMETOD OCH OMBUD

Alla våra produkter som går att köpas finns också i lager. Vi levererar med Postnord som är rikstäckande med ca 1 600 postombud. Samt DHL. Vanligtvis levereras försändelser direkt hem till dig. Skulle paketet vara skrymmande (tjockare än tre cm) så får du en avi i brevlådan alternativt sms- eller mailavisering. Du hämtar sedan ut paketet på ditt närmsta ombud/utlämningsställe t.ex. ICA, Coop, Hemköp m.fl. När du hämtar ett paket, rekommenderat brev eller postförskott hos ett ombud, eller tar emot en leverans hemma, behöver du kunna legitimera dig. Visa alltid giltig legitimation. Namnet på legitimationen måste stämma överens med namnet på mottagaren och namnet på försändelsen. Hämtar du åt någon annan behöver du visa både din och mottagarens legitimation. Om det är ett rekommenderat brev behöver dessutom båda skriva under. Paketet finns kvar hos ombud/utlämningsställe i två veckor. Ej uthämtade paket returneras till oss och vi förbehåller oss rätten att debitera 200 kr för returfrakt och administrativa kostnader.

LEVERANSTID

Leveranstiden är 1-2 arbetsdagar och beräknas från det att beställningen görs till dess att du mottagit varan hem till dig, alternativt levererats till ett postombud/utlämingsställe d.v.s total leveranstid. Alla varor som finns till försäljning finns också i lager. Vi ansvarar ej för postens leveransförsening. Vid exceptionellt hög efterfrågan på våra kläder kan leveranstiden öka något, det är ovanligt och vi svarar snabbt på leveransfrågor på kundservice@toplady.se. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid informeras du utan onödigt dröjsmål om anledningen till förseningen. Du informeras då även om ny leveranstidpunkt om det är möjligt. Om vi inte kan åtgärda felet inom skälig tidpunkt och leveranstid är av väsentlig betydelse har du rätt att häva köpet. En beställning kan makuleras om vi får informationen innan vi skicka den. Vi skickar varje dag kl. 11:00. Om en order har registrerats hos Klarna tas en avgift för makuleringen ut om 45 kr. Detta för att täcka kostnader som uppkommer i samband med hanteringen.

ÅNGERRÄTT OCH ÅTERBETALNING

Ångerrätten är 14 dagar och gäller från det att du har mottagit din vara i sin helhet. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera varan inom rimliga gränser. Varan får inte användas ovårdat. Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Vi kontrollerar alla returer och varorna måste godkännas vid kontrollen. På det belopp som ska återbetalas har vi rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Trosor och strumpbyxor får bara returneras i obruten förpackning d.v.s. trosor och strumpbyxor är undantaget ångerrätten av hygienskäl. Övriga ev. plomberade underkläder är också undantaget ångerrätten. Vi rekommenderar att tvätta alla kläder före användning, speciellt de färgstarka. Detta pga att motverka avfärgningar. Vid ånger används ångerblankett som skickas med returen. Du kan också maila dessa uppgifter till kundservice@toplady.se alternativt skicka brev till TopLady Sweden AB, c/o Partnerlogistik, Österängsgatan 6, 521 34 Falköping. Om du inte vill använda vår retursedel kan du använda den standardblankett som Konsumentverket tagit fram. (se www.konsumentverket.se) Om du nyttjar ångerrätten så får du tillbaka det hela beloppet inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelandet om retur. Dock kan du få vänta längre på återbetalningen om vi inte har fått varan i retur, eller om du inte kan visa bevis om att varan är återsänd. Väntetiden är som längst det som sker först av mottagande av retur alt. bevis om att returen är återsänd. Om du redan betalt via kortbetalning eller direktbetalning, så kommer Klarna inom någon dag att kontakta dig via mail för att få insättningsuppgifter för återbetalning. Du återbetalas med samma betalningsalternativ som vid köpet. Toplady står inte för returfrakten.

REKLAMATION

Om du vill reklamera måste du meddela oss, för att ha rätt till en reparation, ny vara eller någon annan åtgärd. Du ska meddela oss att det är fel på varan och vad som är fel. Reklamationen ska göras inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig tid. En reklamation ska göras senast tre år från försäljningstillfället. Du måste bevisa att varan är köpt hos oss, när varan köptes och till vilket pris. Du bör visa kvitto men till exempel ett kontoutdrag kan också fungera som bevis. Du kan alltid reklamera direkt till oss och kommer inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare. En vara kan vara felaktig på olika sätt. Det är till exempel fel på varan om den inte är på det sätt som vi var överens om, till exempel när det gäller varans egenskaper och skick, inte kan användas till det den är avsedd för, inte motsvarar vad du rimligen kan förvänta dig, inte är på det sätt som reklamen lovat, inte är på det sätt som vi påstått. Vi är ansvariga för fel som fanns när köpet gjordes även om felet visar sig först senare. Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses vara fel som fanns när varan såldes. Om vi inte kan bevisa annat. Om felet visar sig senare är det du som ska bevisa att felet fanns när varan såldes. Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller normalt slitage. Vi ersätter för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen. Återbetalning sker inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål.

TVISTLÖSNING

Vid tvist eller oenighet kan du pröva tvisten i Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid svensk lag och Allmänna reklamationsnämndens råd. Du kan läsa mer samt anmäla på www.arn.se alternativt skriva till Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm. Du kan också anmäla till Europeiska Kommissionens online-plattform för tvistelösning (ODR) via denna länk. Toplady når du alltid på kundservice@toplady.se

RETURFRAKTSEDEL – ALLTID MED I DIN ORDER FÖR ENKEL RETUR

En retusendel ingår alltid i din beställning för enkel returhantering. En retur kostar 89 kr. och läggs på i efterhand. Inget annat returfrakt sätt godkänns, returer kommer alltid att debiteras. Fyll också i ångerblanketten. Du kan också skriva ut en ny här. Det går även bra att skriva för hand men försäkra dig då om att alla uppgifterna finns med. Bifoga sedan ångerblanketten med din vara. Vi påminner endast en gång per mail för t.ex. komplettering av information och ev. kontonummer etc. Du kan endast byta storlek på samma produkt och endast en gång per beställning. Därefter gäller ny beställning. Vid byte av storlek, uppge önskad storlek på ångerblanketten. Kontrollera gärna först så att storleken finns i butiken på toplady-se.wallmanderco.net Endast detta returalternativ accepteras. För mer information angående faktura- och betalfrågor ring fakturaavdelningen hos Klarna på telefonnummer: 08-120 120 10

Företagskontakt

TopLady Sweden AB
c/o Partnerlogistik
Österängsgatan 6
521 34 Falköping
031-98 90 91
kundservice@toplady.se

Organisation

TopLady Sweden AB
Innehar F – skattsedel
Momsreg.nr. SE556891405401
Org.nr: 556891-4054
Säte: Mölnlycke